26.6.17

Elu ettevõtjana: kliendiga suhtlemine


Kuigi meil olid tänaseks planeeritud mõned õuetööd, siis sujuvalt pakkisin ennast kogu oma läpaka-märkmike-arvemajandusega voodisse teki alla ning olen siin olnud terve hommiku. Khm, kell on 16.00 ja ma alustasin 11.00 Triips ja Sakiira magavad mu jalgade peal ning Peremees silub õues üksi traktoriga teed. Vahepeal vedasime hobused ja lambad talli, sest äikest lubas aga ilmselgelt läks mööda. Ja nüüd paistab päike...

Osaliselt rebivad süümepiinad mind seest kahest, et mismõttes ma ei tee õues tööd aga teisalt, mu kahenädalane puhkus hakkab vaikselt lõppema (nädala pärast, haha) ning mul oli tohutus koguses kirju millele vastata. Ma lõpetasin kirjadele vastamise alles NÜÜD ehk viis tundi hiljem! Viis tundi kulus mul klientidega meilivestlusele ja ei millelegi muule (sellest 15 minutit loomade vedamiseks) Mul on juulisse hetkeseisuga paika pandud 28 ametlikku fotosessiooni + 4 pulma. Ligi 10 sessiooni ei ole veel kuupäevaliselt paigas + need mis võivad ekspromt tulla. Viimaseid ma aga tõesti väga juurde ei saa seekord võtta, sest ma ei saa ennast päris ribadeks rebida. Paigutasin ära ka ühe nädalase puhkuse juulis ja ühe kahenädalase augustisse, et ma sügiseks jälle ennast pikali ei jookse.

Kodus töötamisega on hakanud enam vähe mingisugune reziim tekkima ent see ei ole kaugeltki mitte ideaalne. Kodused tööd on hetkel veidi kannatanud aga teisalt, praegu ei ole võimalik fotosessioone seetõttu ära jätta, sest palka ma teenin ikka hea meelega ja see kõik on maaelu puhul ka hädavajalik :)

Pildistamine ei seisne ainult selles, et keegi kirjutab mulle, paneme aja paika ja teen oma "klõpsud" ära. Minu jaoks on eelnev kliendisuhtlus ülioluline, kõik detailid, plaanid + ajad paika. Seejärel pildistamine ning järeltöötlus kuni 3 nädala jooksul. Pildistamine ise on neist kõige lihtsam, sest mul on tekkinud oma visioon, stiil ja tunnetus. Töötlusaja leidmine ja graafikus hoidmine on kõige mahukam. Lisaks eelnev suhtlemine, mis ei ole korraga tehtud vaid võib võtta teinekord aega nädalaid (nt pulmade puhul) Seega on märkmik minu jaoks eluliselt vajalik! Ilma selleta, ei suudaks ma oma ettevõtet pidada, ausõna :)

Mis näiteks paljude alustavate fotograafide puhul on suurim miinus ongi kliendiga suhtlemine. Puudub vastav märkmik, unustatakse aegu (muidugi on seda ka minu puhul juhtunud, absoluutselt!) Näiteks ei saa mina aru kuidas on võimalik leppida kliendiga kokku aeg aga hiljem netis taga otsida, kellega üldse tegu oli ja mis päeval too klient pildistama pidi saabuma!? Või see, et lepitakse lihtsalt kokku kuupäev ja kell kuid muu jäetakse täpsustamata.

Minu üks suurim apsakas alustava fotograafina oli seotud pulmade pildistamisega ning moment kui me ei vahetanud pruudiga telefoninumbreid. Lisaks oli ka kellaaegade osas möödarääkimine ning sedasi juhtuski, et pulma ma ei jõudnud. Õppisime sellest ehk mõlemad ning kokkuvõttes sai kõik ilusa lahenduse ent väike arm hinge ikkagi. Seepärast püüan alati koolitustel rõhutada KUI oluline on kliendiga kõik läbi rääkida, kõik endale kirja panna ning suhelda meili vms kirjalikul teel, et oleks olemas ka visuaalne tõestus.

Hästi palju uuritakse minult nii heas kui ka sarkastilises mõttes, et mismõttes mul kulub kodus töötamisele nii palju aega. Et kui ma linnas pildistamise ära teen, siis peaks ju töö tehtud olema. Nüüdseks hetkeks ei reageeri ma sellistele iroonilistele kommentaaridele mitte kuidagi, vaid selgitan ära, et see on 100% valearusaam Eduka ettevõtja võtmesõnaks on kliendibaas. Ja see kes klientidele tähelepanu ei pööra, ebaõnnestub. Muidugi peab olema töö iseenesest ka tulemusrikas ehk tagasiside positiivne. Kliendibaasi laiendamiseks tuleb tegeleda turundusega. Seejärel tekivad kliendid. Püsikliendid ning sealt tuleb ka sinu reaalne töö. Kui mul on näiteks juulikuu ja august kenasti broneeritud, tegelen ma samaaegselt sügisperioodi turundusega, sest kui ma hakkaksin seda alles suve lõpus tegema, ei leiaks ma enam õigeaegselt kliente. Muidugi on turunduse osa ainuüksi ise piisavalt keerukas ja põnev teema :) Kuid kliendid on kõige alus! Ilma klientideta ei oleks mul oma ettevõtet :)

Küsi julgelt: kristhelfoto@gmail.com

No comments: